Thursday 20 March 2014

# Pray For MH370

Pada 8 Mac 2014 (Sabtu) yg lalu, seluruh dunia digempakkan dengan berita mengenai pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) Boeing 777-200ER (MH370) yang hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing selepas sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41am. Pesawat yang membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal yang sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30am.
Pesawat itu membawa 152 warga China; Malaysia (38); Indonesia (12); Australia (tujuh); Amerika Syarikat (empat); Perancis (tiga); masing-masing dua dari New Zealand, Ukraine dan Kanada, serta masing-masing seorang dari Russia, Itali, Taiwan, Belanda dan Austria.
Dua bayi terbabit adalah rakyat China dan Amerika Syarikat manakala pesawat dipandu oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah yang menyertai MAS pada tahun 1981 berpengalaman dalam penerbangan selama 18,365 jam dan Pembantu Juruterbang Fariq Ab Hamid yang berpengalaman dalam penerbangan selama 2,763 jam.
Dikatakan pesawat tersebut dikesan buat kali terakhir di kawasan sekitar Kota Bharu, Kelantan menghala ke Lautan China Selatan. Pesawat tersebut dikatakan hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing mendarat cemas di Nanming, China tetapi sudah menghubungi pihak berkuasa negara berkenaan untuk pengesahan lanjut. Namun, pengesahan amat menghampakan apabila pihak berkuasa China mengesahkan pesawat berkenaan tidak pernah dikesan memasuki ruang udara China.

Gerakan mencari selepas penerbangan hilang dari radar sejam kemudian dengan gerakan mencari ditumpu di lokasi terakhir dikesan di Lautan China Selatan dan sempadan Vietnam dengan bantuan daripada kerajaan China, Vietnam, Amerika Syarikat, New Zealand, Singapura, Filipina, Australia, Indonesia, Thailand serta pasukan penyelamat negara kita. Namun, sehingga kini masih tiada sebarang jawapan yang boleh mengesahkan lokasi dan keadaan pesawat tersebut. Usaha untuk terus mengesan kedudukan dan punca kehilangan pesawat tersebut akan diteruskan.


Dalam daripada itu, terdapat juga beberapa pihak yang cuba persendakan, mempolitikkan dan menganggap tragedi kehilangan pesawat MH370 merupakan suatu gurauan. Pada pendapat saya, kita tidak seharusnya berbuat demikian, namun kita seharusnya banyakkan berdoa agar pasukan penyelamat dapat menemuinya dalam masa yang terdekat.


Di manakah pesawat MH370? Adakah ia telah ditawan oleh pengganas? Adakah ia telah terhempas? Adakah ia telah terjunam dalam lautan? Adakah ia telah mendarat dengan selamat? Ataupun, adakah ia telah sesat di dalam “Blackhole”? Tiada jawapannya, sehingga kini masih tidak menemuinya, sehingga kini kerajaan masih bertungkus lumus mencarinya, namun semua petanda yang ditemui hanya membuat kami hampa. Tiada seorang pun yang tahu, hanya Tuhan saja yang tahu.


Kami memohon kepada-Mu Ya Allah, supaya memberikan petunjuk supaya pasukan penyelamat dapat segera menemui jawapan. Permudahkan segala urusan pasukan penyelamat yang tidak pernah putus asa demi mencari pesawat MH370 yang hilang.








No comments:

Post a Comment