Thursday 3 April 2014

Pudding Triffle JeSsiLicious

Erm....entry kali ni saya nk post pasal resepi la...cam menarik je bile Google blog orang lain lain yg post pasal resepi & masakan best2...hehehe....saya pun merupakan seorang yg gemar try resepi baru & suke snap2 gambar masakan/makanan. Tiap kali saya try masak benda baru mesti wajib saya snap gambar...makan benda baru, pon mesti wajib snap gambar...hehehe...x kisahlah orang nak cakap camne pon, asalkan diri kite puas & happy...

Okeylah....resepi saya arini ialah Pudding Triffle....pertama kali try buat, walaupun layer kastard tu cair sikit...tapi still boleh dimakan, anggap makan pudding triffle meleleh...sedap, yum yum...hehe


PUDDING TRIFFLE JESSILICIOUS


 Bahan-bahan:

3 sudu besar Tepung Kastard
3 sudu kecil Gula
1 tin Susu Cair 
1 tin Cocktail / Peach
1 pek Swiss Roll
1 pek Serbuk Jeli Nona

**boleh tambah buah-buahan lain seperti kiwi, strawberry, grape...

Cara-cara:

1. Potong Swiss Roll setebal 1.5cm (ikut suka korang pun xpe). Kemudian susun rapat di dalam bekas, jangan bagi ia ada lubang antara kek yg telah disusun, tutup dengan cebisan kek dan lenyek / mampatkan kek tadi supaya tiada ruangan kosong.


2. Renjis atau curahkan sedikit air cocktail di atas Swiss Roll tadi supaya kek jadi lembab. Then, letakkan cocktail tadi di atas kek. Ketepikan.

3. Bancuhkan tepung kastard di dalam satu mangkuk dengan sedikit air sehingga tepung jadi tidak berketul-ketul. Kemudian, masukkan 1 tin susu cair, diikuti 1 tin air (ukur dengan tin susu), gula dan masukkan bancuhan kastard tadi ke dalam periuk. Masak atas dapur dengan api sederhana. Make sure sentiasa kacau supaya kastard menjadi pekat.

4. Apabila kastard menjadi likat dan berbuih-buih kecil meletup-letup, terus tutup api.


5. Kemudian, tuangkan bancuhan kastard ke atas kek dan menutupi buah cocktail tadi. 


6. Susun potongan buah-buahan di atas lapisan kastard. tekan sikit supaya buah tak timbul masa tuang jeli nanti.


7. Untuk jeli, masukkan 1 pek serbuk crystal jeli dan 400ml air ke dalam periuk. Masak sehingga serbuk jeli tu cair dan didih. Kemudian, tuang perlahan di atas kastard tadi. Kalau boleh jeli tu menutupi buah-buahan yang dihias tadi.

8. Biar sejuk lapisan jeli, kemudian masuk dalam peti ais selama 30 minit.


Jeng...jeng...jeng....dah siap. Ni la hasil Pudding Triffle yang saya try buat malam tadi. Tapi, ada gak yang kena perbaiki, sebab layer kastard tu tak keras. Ia jadi macam kek melelh pulak. Walaupun layer kastard tu cair & lembik sikit, at least pudding ni takde lah manis sangat or tawar sangat...rasa ngam-ngam je....

Yum...yum...yum...nanti nak try buat lagi. Bahan malam tadi cukup untuk 2 bekas je, satu bekas untuk diri sendiri, satu bekas lagi untuk future mother in-law saya. Untuk kawan-kawan saya yang teringin rasa pudding yang saya buat ni, harap bersabar yer...minggu depan saya buat untuk korang pulak...hehehe....

Anggaran: 2 bekas
Disediakan oleh: Ms. Jessica

All Rights are reserved by Athirah Alishya Jessica. No copy paste ya!! 



No comments:

Post a Comment